S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách IV

Zveřejněno 17. 1. 2010 v rubrice RC Modely

AlpyPo roční odmlce je zde již čtvrtý díl seriálu o létání s větroni v Alpách od Jirky Michálka, ve kterém se společně vypravíme do průsmyku Passo Pordoi, který leží v oblasti Val Di Fassa v italských Dolomitech a kde se každoročně koná setkání příznivců létání s větroni Euromeeting.

Alpy 4

Po roční odmlce pokračuji v seriálu o létání v Alpách. Pro letošní dovolenou jsem si vyhlédl místo, kde se poslední víkend v červenci pořádá každoroční setkání příznivců létání s větroni Euromeeting. O této akci se můžete dočíst tady. Naši dovolenou jsem naplánoval mimo termín této akce, protože jsem si chtěl zalétat bez různých omezení plynoucích z pořádání akce takového rozsahu. Průsmyk Passo Pordoi leží v oblasti Val Di Fassa, v jedné z nejatraktivnějších částí italských Dolomit, nad městečkem Canazei.

Letani v Alpach 4

Jde o vyhledávanou oblast s celoročním provozem, v zimě lyže, v létě kola, motorky, turistika, horolezci, paraglide, fotografové, zkrátka je zde pořád plno.

Letani v Alpach 4Letani v Alpach 4

Pokud budete chtít využít služeb některého soukromého penzionu za slušnější peníz, je nutné si ubytování dohodnout alespoň ½ roku předem! Mimořádnému zájmu o tuto oblast bohužel odpovídají i vyšší ceny penzionů a hotelů. Nám se podařilo sehnat apartmán pro 4 osoby (2 ložnice, obývák s k.k., koupelna, WC) v Canazei za 480,- Eur/týden, což je tady spodní hranice, ale je to pořád méně, než dovolená například v předraženém Chorvatsku, navíc kvalita ubytování a služeb se nedá srovnávat.

Letani v Alpach 4

Stránka s nabídkou ubytování a mnoho dalších informací o této oblasti je tady. Při pohledu do mapy zjistíte, že oblast se nachází velmi blízko (v podstatě je to přes kopec) Seiser Almu, o kterém jsem psal ve 2. dílu tohoto seriálu. Dalo by se tedy ubytovat i někde v Seiser Almu a do této části si občas zajet podle chuti a počasí. Po silnici je to ze Seiser Almu necelých 50 km a přibližně 1,5 hod jízdy.

Letani v Alpach 4

V této oblasti se nachází mnoho míst vhodných pro létání s travnatými plochami bez kamenů a nádhernými výhledy. Protože ale potřebujeme své nářadíčko na místo startu nějak dopravit, létá se ponejvíce v oblasti Passo Pordoi, která má vícero možností, jak se na start dopravit. Jednak můžete nahoru vyjet autem z Canazei po silnici s 27 stoosumdesátistupňovými zatáčkami. Tato silnice je ráj cyklistů, motorkářů a všech, kteří rádi kroutí volantem.

Letani v Alpach 4Letani v Alpach 4

Po vyjetí do průsmyku Passo Pordoi zaparkujete na bezplatném parkovišti a na start si vyšlápnete odhadem 200 výškových metrů, tj. asi 3/4 hodinku cesty. Z Canazei můžete také jet kabinkovou lanovkou s přestupem na Pecolu, která vás vyveze do výšky startu a po hřebeni se přesunete na start opět cca 20 minut chůze. Nejlepší místo na létání se jmenuje Col del Cuc (2400 m n/mořem), je to hřeben nad jižní strání nad městečkem Penia s převýšením nad údolím asi 1000 m.

Panorama Col de Cuch

Přibližně od 12 hodiny se jednotlivé stoupáky začnou spojovat, a můžete létat v obrovském prostoru s přímým výhledem na ledovec Marmolada. Přistání je možné buď do travnatého svahu pod sebou (asi 45 st sklon) nebo na plošině na hřebeni. Skály a kameny jsou zde v minimálním množství.

Letani v Alpach 4

Na tomto místě se občas stává (dle vyprávění modelářů, se kterými jsem se zde setkal), že odpoledne termika přestane zcela najednou fungovat, jako když otočíte vypínačem, pak neváhejte a okamžitě sedejte. Toto náhlé vypnutí jsem zde rovněž zažil, dokonce se otočil vítr ze svahu dolů. Je to i vidět na videu s Nyxem, které jsme zde natočili, když se podíváte na stuhu na anténě po přistání, je vidět, že fučí do zad.

Pokud je otočení větru trvalé, můžete z téhož místa létat na druhou stranu, směrem do průsmyku Passo Pordoi. Během odpoledne, kdy jsme zde létali, chodily asi v 10minutových intervalech malá minitornáda, která brala do vzduchu vše, co jim přišlo do cesty. Během mého létání přeběhl jeden takový poryv i přes naše věci, a volné futrály od křídel se krásně proletěly, blyštěly se ve výšce možná 100 metrů nad námi, už to vypadalo, že se s nimi neshledáme. Doporučuji proto věci a hlavně modely něčím zatížit.

Při západním větru a později odpoledne se létá na svahu se sjezdovkami v oblasti Belvedere, asi 500 m od Col de Cuch. Na tomto svahu je členitejší terén, s většími modely se proto přistává na plošině u blízké chaty. Je zde ale větší pohyb turistů, kteří s oblibou chodí právě po vyhlédnutém místě na přistání. Ti, kterým se nechce s modely šlapat na předchozí startoviště a preferují snadnější přístup na start a lepší terén na přistání, chodí létat na sjezdovku nad hotelem Belvedere v dohledu přestupní stanice kabinkové lanovky. Toto místo se jmenuje Colle del Mayer a jak to zde vypadá si můžete prohlédnout tady.

Letani v Alpach 4

Nejlepší příjezd autem na tento start je odbočit ze silnice mezi Canazei a průsmykem Passo Pordoi těsně před 17. zatáčkou (jsou číslované) a dojet po polní cestě asi 300 m přímo pod tuto sjezdovku. Startuje se ze sjezdovky s výhledem na Campitello di Fassa. Sedá se buďto odspodu přímo na sjezdovku do protisvahu, nebo dole v mírnější části svahu. Z každého z těchto míst jsou krásné výhledy na protější svahy a skály a prostor pro létání, kde to nosí je neskutečně velký.

Většina modelářů v těchto místech létá s maketami větroňů všech typů s rozpětím od 4 metrů a většími vyrobenými dost často v České republice. Vidět velký model o hmotnosti 20 kg létat přemety o průměru kolem 200 metrů je zážitek, který nenechá žádného diváka chladným. Parádní je také podvečerní poletování kolem skal, ze kterých dýchá akumulovaná sluneční energie.

Možností, jak strávit čas v této oblasti je takové množství, že opravdu každý si zde najde něco pro sebe. V místě svého ubytování si nezapomeňte vyzvednout tzv.“voucher“ , který vás opravňuje ke slevněnému nákupu jízdenky Panoramapass na vleky a autobusy v celé oblasti Val Di Fassa. Během jednoho dne tak můžete absolvovat výjezd několika lanovkami a naplánovat si trasy dle libosti.

Letani v Alpach 4

Mimo jiné doporučuji i výlet k jezeru Lago Di Fedaia, odkud se můžete nechat vyvézt lanovkou na úbočí Marmolady.

Letani v Alpach 4Letani v Alpach 4

Tato lanovka je malou atrakcí, je to takový zavěšený koš, do kterého se naskakuje a vystupuje za jízdy, zvládají to ale i svižnější důchodci, tak se toho nemusíte obávat. Lanovka vás vyveze ke spodní části ledovce, a pak se můžete vydat tak vysoko, jak se cítíte a hlavně jak jste fyzicky i materiálně vybaveni. Co se mne týče, rozhodně se sem hodlám ještě vrátit a myslím, že to bude více, než jednou.

Letani v Alpach 4Letani v Alpach 4

Asi jste vytušili, že alpské létání mne zcela uchvátilo. I když na naši Ranou nedám dopustit, věřte, že létání v těchto velehorách dává našemu koníčku přece jen trochu jiný rozměr a myslím, že kdo to zkusí, má o další závislost postaráno. Na závěr ještě jedna citovka z létání v této oblasti.

Místa startů pro instalaci do aplikace Google Earth.

LETU ZDAR !!!
Jirka Michálek

Související odkazy:
Video: Svahování s maketovými větroni v Lofotech
Video: Nový světový rekord v DýSingu 571,2km/h
Video: TOOL F3B – Dynamic Soaring na Rané
Video: VOLCANO od Valenta Model v Alpách
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách I.
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách II.
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách III.
Video: F3F NYX na Rané
Video: Torrey Pines – plachtařský ráj
Video: Banánová extáze ve Wöllaner Nocku
Video: 4m Fox On The Run
Video: F3F Sting na svahu The Crest
Video: F3F NYX v Alpách v průsmyku Passo Pordoi
Video: FOKA 4 v Alpách v průsmyku Passo Pordoi

Přečteno 156 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.

5 komentářů u „S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách IV

  1. Dzordzik

    Krásná práce Jiříku, tiše závidím a třeba příště už s Bobíkem?

  2. Honza

    Jedním slovem: NÁDHERA. Díky, H.

  3. Petr

    Díky za krásně zpracovaný seriál. Na některých z jmenovaných míst jsem již dříve byl ale bez letadla. Alpy jsou krásné a obzvláště Dolomiti jsou moje srdcovka. Doufám, že se tam brzy podívám s letadlem.

    P.

  4. Tobik

    Do Dolomit jezdime tak co dva roky, letos uz asi poseste, takze mohu taky prispet nekterymi moudry.
    Bydlime v Campitellu di Fassa, coz je vedle Canazei. Minimalni cena za byt (plne vybaveny 2+kk + samozrejme zachod, koupelna a treba i komora) je 350 Eur/tyden, za dva tydny platime 650 plus cca 10 Eur energie a teoreticky 30 Eur uklid. Ten jsme nikdy ale neplatili. V roce 2009 byla krize a platili jsme jen 600 Eur za dva tydny. Tuto cenu musi dodrzet clenove sdruzeni APT, na druhou stranu jen oni vam mohou vydat kupon na zlevneny Panorama Pass.
    Rezervovat je skutecne nutno s predstihem. Nase pani domaci bere rezervace uz v lednu a behen unora dava vedet, jak se kdo vesel. Ma proste hodne stamgastu. Jednou se mail zatoulal a vypadli jsme ze seznamu. Dostali jsme termin, ktery nam uplne nevyhovoval, ale pri hledani jinde jsme zjistili, ze uz je vsude plno – na konci unora!
    Je lepe jet v cervenci nejen kvuli delsimu dni, ale i kvuli tomu, ze v srpnu maji celozavodni dovolenou velke italske podniky.
    A ted to hlavni – mezi Canazei a Campitellem sidli modelarsky klub: http://www.gafassa.it.
    A pozor – pro 2,4GHz DSSS je provoz omezen a 40MHz je mene povolenych pasem. Prehled povolenych frekvenci je zde: http://www.fai.org/aeromodelling/frequencies.
    A mala perlicka na zaver – ty zatacky do prusmyku maji obvykle spise 200 stupnu, kazdopadne zatacka cislo sedmnact neznamena, ze je to opravdu sedmnacta zatacka. Cisluji se jen ty 180 stupnu a vice :-)

  5. Radim

    Pěkný článek, vybavil jsem si tu nádheru tam. Bohužel už je to více jak deset let od poslední návštěvy. Bydleli jsme v hotelu Garni Gonzaga, na start jsme to vyšlápli celkem v pohodě(tenkrát:)
    Byl to tehdy zrušený Euromeeting, start byl někde nedaleko Belvederu. Bohužel jediný slušný den jsme věnovali výletu a další tři dny to byla plácaná. Měl jsem s sebou 4m ASW /6kg to bylo bez šance, lítnul jsem si jen s 2,6m DG 600/ 1,8kg.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *