Азарт, бонусы и удобство ждут вас в 1вин казино! Простая регистрация, зеркало для доступа и множество акций делают игру незабываемой.

TIL: Holdenovo drama ve stíhačce Lightning

Zveřejněno 5. 12. 2024 v rubrice Letadla

Představte si, že sedíte v kokpitu nadzvukového stíhacího letadla. Provádíte pojezdové zkoušky. Nešťastnou náhodou aktivujete přídavné spalování, které se zasekne a jako střela vyrazíte po vzletové dráze. Stíhačku jste nikdy nepilotovali a konec dráhy se nezadržitelně blíží. Přitáhnete?

TIL je zkratka často používaná na internetu. Nejčastěji se s ní setkáte na sociálních sítích a diskuzních fórech. Za označením TIL se skrývá anglický výraz „Today I Learned“, který v češtině znamená „Dnes jsem se naučil“, nebo „Dnes jsem se dozvěděl“.

Slouží k uvedení zajímavé informace, postřehu, nebo skutečnosti, kterou se autor příspěvku právě dozvěděl a považuje ji za potenciálně zajímavou i pro ostatní čtenáře.

Ideální materiál pro nepříliš dlouhé příspěvky na blog, protože občas jsou to opravdu stěží uvěřitelné příběhy, na které při svém brouzdání internetem narazím a byla by škoda, vás o ně ochudit.

Takže TIL, že 22. července 1966 Walter „Taffy“ Holden (inženýr, 39 let) velící 33. Servisní jednotce RAF, prováděl na letišti RAF Lyneham v Anglii pozemní pojezdové zkoušky nadzvukového letounu English Electric Lightning F.1 XM135. Ten při zrychlování opakovaně vykazoval přetrvávající problémy s elektronikou.

English Electric Lightning F.1 XM135

Stíhací letoun English Electric Lightning F.1 XM135

Simulovaným vzletem se Holden snažil závadu zopakovat, ale při manipulaci s ovládacími prvky letadla se páka plynu zasekla v poloze pro přídavné spalování a navzdory veškerému jeho úsilí ji nedokázal vrátit zpět.

Holden, který měl jen omezené zkušenosti s létáním na malých jednomotorových cvičných letadlech de Havilland Tiger Moth, Chipmunk a Harvard, se rozjel po vzletové dráze ve stíhacím letounu s maximální rychlosti Mach 2.3 (2840 km/h).

Neschopen vypnout přídavné spalování jen těsně minul cisternu s palivem křižující dráhu zprava. O pár desítek metrů později ho minulo startující proudové dopravní letadlo de Havilland Comet a stále zrychloval.




Vznesl se těsně před koncem vzletové dráhy, za kterým se nacházela vesnice Lyneham. Bez kabiny odejmuté kvůli zkoušce, bez přilby a bez rádiového spojení s letištěm, se zablokovaným podvozkem a deaktivovanou vystřelovací sedačkou provedl několik okruhů okolo letiště a pokusil se přistát.

První dva pokusy musely být přerušeny. Při třetím pokusu sice přistál, ale během dosednutí poškodil zadní část letounu s brzdícím padákem, který se poté nerozbalil. Holden téměř „uvařil“ brzdy, ale podařilo se mu zastavit. Do konce přistávací dráhy zbývalo 90 metrů a ve vzduchu strávil dlouhých 12 minut.

Letoun se po nezbytných opravách vrátil do služby a po jeho vyřazení v roce 1974 s náletem 1343 hodin ho do svých sbírek získalo největší muzeum letectví v Evropě IWM Duxford.

Walter Holden Lightning Cockpit

Walter „Taffy“ Holden v kokpitu Lightningu F.1 XM135 v roce 1988

V roce 1988 Holden muzeum v Duxfordu osobně navštívil a po dlouhých 22 letech opět usedl do kokpitu „svého“ Lightningu F.1 XM135. Novinářům poté řekl: „Bylo to poprvé od toho dne, co jsem byl v kokpitu. Trochu mě přepadla nostalgie, když se mi vrátily všechny ty vzpomínky.“

Walter „Taffy“ Holden zemřel v prosinci 2016.

Holdenovo strhující dobrodružství na síti




Mohlo by se vám také líbit

Přečteno 171 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

2 Komentáře u „TIL: Holdenovo drama ve stíhačce Lightning

  1. Jiří Trojan

    Martine díky :-) ,,, Tvé literární překladatelské „střevo“ píše parádně :-) Přeji Ti vše dobré v roce 2025. JTrojan

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *