Představte si, že sedíte v kokpitu nadzvukového stíhacího letadla. Provádíte pojezdové zkoušky. Nešťastnou náhodou aktivujete přídavné spalování, které se zasekne a jako střela vyrazíte po vzletové dráze. Stíhačku jste nikdy nepilotovali a konec dráhy se nezadržitelně blíží. Přitáhnete?
TIL je zkratka často používaná na internetu. Nejčastěji se s ní setkáte na sociálních sítích a diskuzních fórech. Za označením TIL se skrývá anglický výraz „Today I Learned“, který v češtině znamená „Dnes jsem se naučil“, nebo „Dnes jsem se dozvěděl“.
Slouží k uvedení zajímavé informace, postřehu, nebo skutečnosti, kterou se autor příspěvku právě dozvěděl a považuje ji za potenciálně zajímavou i pro ostatní čtenáře.
Ideální materiál pro nepříliš dlouhé příspěvky na blog, protože občas jsou to opravdu stěží uvěřitelné příběhy, na které při svém brouzdání internetem narazím a byla by škoda, vás o ně ochudit.
Takže TIL, že 22. července 1966 Walter „Taffy“ Holden (inženýr, 39 let) velící 33. Servisní jednotce RAF, prováděl na letišti RAF Lyneham v Anglii pozemní pojezdové zkoušky nadzvukového letounu English Electric Lightning F.1 XM135. Ten při zrychlování opakovaně vykazoval přetrvávající problémy s elektronikou.
Simulovaným vzletem se Holden snažil závadu zopakovat, ale při manipulaci s ovládacími prvky letadla se páka plynu zasekla v poloze pro přídavné spalování a navzdory veškerému jeho úsilí ji nedokázal vrátit zpět.
Holden, který měl jen omezené zkušenosti s létáním na malých jednomotorových cvičných letadlech de Havilland Tiger Moth, Chipmunk a Harvard, se rozjel po vzletové dráze ve stíhacím letounu s maximální rychlosti Mach 2.3 (2840 km/h).
Neschopen vypnout přídavné spalování jen těsně minul cisternu s palivem křižující dráhu zprava. O pár desítek metrů později ho minulo startující proudové dopravní letadlo de Havilland Comet a stále zrychloval.
Vznesl se těsně před koncem vzletové dráhy, za kterým se nacházela vesnice Lyneham. Bez kabiny odejmuté kvůli zkoušce, bez přilby a bez rádiového spojení s letištěm, se zablokovaným podvozkem a deaktivovanou vystřelovací sedačkou provedl několik okruhů okolo letiště a pokusil se přistát.
První dva pokusy musely být přerušeny. Při třetím pokusu sice přistál, ale během dosednutí poškodil zadní část letounu s brzdícím padákem, který se poté nerozbalil. Holden téměř „uvařil“ brzdy, ale podařilo se mu zastavit. Do konce přistávací dráhy zbývalo 90 metrů a ve vzduchu strávil dlouhých 12 minut.
Letoun se po nezbytných opravách vrátil do služby a po jeho vyřazení v roce 1974 s náletem 1343 hodin ho do svých sbírek získalo největší muzeum letectví v Evropě IWM Duxford.
V roce 1988 Holden muzeum v Duxfordu osobně navštívil a po dlouhých 22 letech opět usedl do kokpitu „svého“ Lightningu F.1 XM135. Novinářům poté řekl: „Bylo to poprvé od toho dne, co jsem byl v kokpitu. Trochu mě přepadla nostalgie, když se mi vrátily všechny ty vzpomínky.“
Walter „Taffy“ Holden zemřel v prosinci 2016.
Holdenovo strhující dobrodružství na síti
- Záznam nehody v databázi Aviation Safety Network
- Popis Holdenova letu na Wikipedii.
- YouTube video (v angličtině) od Paper Planes podrobně popisující celou událost.
Mohlo by se vám také líbit
- Havárie větroně Swift S-1 na Shoreham Airshow – nejlépe zdokumentovaná havárie větroně v historii a pilotovy druhé narozeniny.
- Příběh slavné fotografie katapultáže z Lightningu – víte, jak vznikla ikonická fotografie traktoristy sledujícího pilota, který se právě katapultoval ze stíhačky Lightning F1 XG332 řítící se k zemi?
- Neuvěřitelný příběh pilota letounu SR-71 – Bill Weaver byl zkušebním pilotem Blackbirdu a současně prvním člověkem, který se nedobrovolně katapultoval ve výšce téměř 24 km při rychlosti přesahující 3900 km/h a jako zázrakem přežil.
Martine díky :-) ,,, Tvé literární překladatelské „střevo“ píše parádně :-) Přeji Ti vše dobré v roce 2025. JTrojan
Díky Jirko, nápodobně!