Po delší pauze tu mám další článek od Petra Perutha, který se pustil do testování dvou novinek ze sortimentu firmy JETI Model. Jmenovitě se jedná o senzor pro měření rychlosti MSPEED a o systém MGPS. Obě novinky spolupracují s DUPLEXem a dnes si můžete přečíst povídání o první z nich.
I když se to na první pohled nemusí zdát, společnost JETI model neusnula na vavřínech a i nadále pokračuje v přípravě a uvádění nových modelářských čidel a zařízení spolupracujících se systémem DUPLEX, která využívají možnost on-line přenosu dat k pilotovi.
Proto se mohu po delší odmlce s vámi podělit o pár praktických zkušeností nabytých v průběhu testování dvou novinek ze sortimentu doplňků pro DUPLEX. Jmenovitě se jedná o senzor MSPEED, který bude uvedený na trh jako novinka v červnu 2010 a o systém MGPS, který je prozatím nejkomplexnějším zařízením z řady DUPLEX, a který se nyní nachází ve fázi testování a dolaďování konečné podoby s dosud ještě nespecifikovaným termínem uvedení na trh a finální podobou zpracování dat.
MSPEED je senzor měřící tzv. indikovanou vzdušnou rychlost (IAS), což je rychlost modelu vůči rychlosti okolního vzduchu. NE tedy vůči zemi, tak jak je obvyklé u většiny ostatních zařízení pro měření rychlosti modelů. Informace o této rychlosti je velice užitečná při ovládání modelu. Co více říci k tomuto „jednoduchému” senzoru, které dělá přesně to co má a to díky velmi přesné Pitotově trubici – měřicímu přístroji, který umožňuje měřit rychlost proudění média jejím převedením na tlak. Vynalezl ji počátkem 18. století Henri Pitot. Nejčastěji se využívá její vylepšená varianta pro měření rychlosti u letadel, ale i pro měření rychlosti průtoku v průmyslových aplikacích.
U MSPEED lze snadno nastavit hodnotu pádové rychlosti a alarmem signalizovat její pokles pod tuto hodnotu. Další funkcí senzoru je indikátor rychlosti, který umožňuje pilotovi lépe sledovat rychlost modelu a tím odhalit jeho chování při různých rychlostech. Pilot si nastaví požadovanou rychlost, velikost kroku a při překročení/podkročení požadované rychlosti bude na tuto změnu zvukově upozorněn.
Pro lepší čitelnost aktuální rychlosti je v úvodní obrazovce senzoru MSPEED zobrazen sloupcový graf rychlosti, který je uživatelsky nastavitelný. Měření rychlosti je založeno na principu změny dynamického tlaku při změně rychlosti modelu.
MSPEED se skládá z pitot-statické trubice a senzoru relativního tlaku, který je s pitot-statickou trubicí spojen silikonovými hadičkami. A jak už jsme si zvykli, je možné prostřednictvím bezdrátového systému DUPLEX měřené informace ze senzoru MSPEED přenášet a v reálném čase je zobrazovat na JETIBOXu a nechat se průběžně informovat o aktuální rychlosti modelu a překročení/podkročení nastavených veličin. Rychlost lze zobrazit v jednotkách km/h, m/s či mph. Snímač je vybavený vstupem, pomocí kterého je možné vynulovat a spustit měření řídícím signálem během letu.
Snímač MSPEED lze v trupu umístit téměř kamkoliv. Pouze je třeba dbát na to, aby nebyl poblíž zdrojů tepla (motor, regulátor, baterie), což by mohlo negativně ovlivnit hodnoty snímaných tlaků. Pitot-statickou trubici je nutné umístit mimo proud vzduchu od rotující vrtule. U jednomotorového modelu je stačí trubici umístit na křídlo – ovšem dostatečně daleko od trupu. U dvoumotorového modelu je jednodušší instalovat trubici přímo na trup – a to nejlépe na nějaký držák tak, aby byla trubice minimálně 2 cm od trupu.
Pominu-li přesnost měření (výrobce udává přesnost 5km/h), kterou nemám, jak v domácích podmínkách ověřit, potom MSPEED zcela splnil má očekávání. Snadná, téměř plug-n-play, instalace a funkční měření. Co víc si přát ;-) Technické parametry, doporučení k instalaci do modelu a popis vlastností a možností nastavení naleznete v PDF návodu výrobce:
Download “Návod k obsluze MSPEED DUPLEX”
MSPEED_CZ.pdf – Staženo 1739 × – 1 000,01 KBPetr Peruth
Petr.Peruth(zavináč)interoute.com
Související články:
Jeti Duplex 2.4 GHz – MULI6, MRPM a MVARIO
Jeti Duplex 2.4GHz – recenze (FMT 07/2009)
Problém s Duplexem? Vyjádření firmy JETI Model
Jeti Duplex 2.4 GHz – nový firmware
Jeti Duplex 2.4 GHz – instalace TU modulu
Jeti Duplex 2.4 GHz – Duplex TF a Duplex TG
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti I.
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti II.
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti III.
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti IV.
Jeti Duplex 2.4GHz – recenze (FMT 07/2009)
Video: Test 2.4 GHz RC systémů
XPS: Skočí, nebo neskočí?
2.4 GHz Futaba Fasst systém v tvrdém testu
2.4GHz modulární řešení ano či ne?